ریشه کنی عقرب ها تخصص ماست


تولید مثل و چرخه زندگی عقرب ها

چگونگی جفت گیری و بچه زایی در عقرب ها

 

تولید مثل و چرخه زندگی عقرب ها چگونه است؟

 

در این مقاله به بررسی روند تولید مثل عقرب ها می پردازیم، آشنایی با نحوه یافتن جفت در عقرب ها، جفت گیری، مدت دوره باروری، نحوه تولید مثل و موارد دیگری از این قبیل را بررسی خواهیم کرد تا هر چه بیشتر با زوایای دیگری از زندگی عقرب آشنا شویم.

 

عقرب ها یا کژدم ها، از گونه های مهم در بندپایان هستند که هشت پا دارند و در انتهای دمشان نیز نیشی دردناک دارند، این نیش در برخی گونه های آن، کشنده بوده و به راحتی می توان یک انسان بالغ را از پای در آورد.

 

نحوه جفت گیری در عقرب ها

 

تولید مثل عقرب ها به صورت فصلی است و معمولاً در طول ماه های گرم، از اواخر بهار تا اوایل پاییز اتفاق می افتد.

 

عقرب های نر ممکن است مسافت های طولانی را برای یافتن ماده ای که آن ها را برای جفت گیری قبول می کند، طی کنند؛ به نظر می رسد نرها، عقرب های ماده را با استفاده از فرومون ها که از انتهای شکم ماده ساطع می شوند، می یابند.

 

جفت گیری در عقرب ها پس از انجام یک سری حرکات پیچیده و ویژه از طرف عقرب نر اتفاق می افتد؛ عقرب نر، ابتدا با ماده روبرو شده و او را محکم با استفاده از چنگال های انبر مانندش یا همان پدیپالپ ها می گیرد؛ سپس عقرب ماده به وسیله عقرب نر هدایت می شود، به صورت غیر مستقیم حرکت می کنند و عقب می روند و حرکاتی کاملا هماهنگ با هم انجام می دهند.

 

 

این اعمال و حرکات، ناشی از تلاش عقرب نر برای یافتن سطح نرمی است که بتواند ترشحات غده ای را که در یک ساختار میله مانند ساخته می شوند، را خارج کند؛ این ترشحات اسپرماتوفور نامیده می شوند و حاوی اسپرم هستند؛ سپس در برابر عقرب ماده مانور می دهد و در نهایت آن ها جفت گیری می کنند.

 

عقرب های نری که پس از جفت گیری در کنار ماده ها باقی بمانند، ممکن است توسط عقرب ماده کشته شده و خورده شوند.

 

به طور کلی عقرب های ماده چندین بار جفت گیری می کنند؛ در برخی از گونه ها جفت گیری باید پس از هر زایمان انجام شود تا تخم های بعدی را بارور نمایند؛ در برخی دیگر از گونه ها تخم های زیادی می توانند از اسپرمی که از یک جفت گیری ذخیره شده است تولید شوند؛ حداقل دو گونه در میان عقرب ها شناسایی شده اند که می توانند بدون جفت گیری، تولید مثل کنند.

 

عقرب ها تخمگذارند یا زنده زا؟

 

عقرب ماده، وقت و انرژی زیادی را صرف تولید مثل می کند؛ برخلاف بسیاری از غیر پستانداران، عقرب ها زنده زا هستند و به جای تخم گذاری، نوزادان زنده به دنیا می آورند؛ البته در برخی گونه ها دیده شده که نوزادان عقرب با یک پوشش جنینی نازک به دنیا می آیند که به این عقرب ها، تخم زنده زا، گفته می شود.

 

 

مدت باروری عقرب، بین دو تا چهار ماه متغیر است به این معنی که این مدت زمان باروری در هر گونه ای از عقرب ها متفاوت است؛ وقتی عقرب ها بارور شدند، تخم ها در بدن عقرب ماده می مانند، و به جنین تبدیل می شوند؛ جنین ها در رحم مادر به مدت چندین ماه تغذیه می شوند.

 

زایمان و تولید مثل در عقرب ها

 

عقرب هایی که در دوره باروری قرار دارند، شکم های متورم و بزرگی داشته و با نزدیک تر شدن به زمان زایمان، نوزادها یا همان لاروهای عقرب در دیواره شکمی به وضوح قابل مشاهده می باشند.

 

خارج شدن نوزادهای عقرب از بدن عقرب ماده می تواند متفاوت باشد؛ برخی نوزادان از قسمت انتهایی و دم خود از بدن عقرب ماده بیرون می آیند و برخی از آن ها از قسمت سر از بدن عقرب ماده خارج می شوند.

 

پروسه زایمان نیز بسته به گونه عقرب متفاوت بوده و ممکن است چندین ساعت تا چندین روز، به طول بینجامد؛ گونه های مناطق معتدل معمولاً در بهار و تابستان، نوزادهایشان را به دنیا می آورند، در حالی که گونه های مناطق گرمسیری، در کل طول سال زایمان می کنند؛ تعداد نوزادان به طور میانگین 25 و بین 2 تا 100 عقرب است.

 

نوزادان عقرب ها چه شکلی هستند؟

 

هنگام تولد، عقرب تازه متولد شده به رنگ سفید می باشد و داخل غشایی قرار دارد که همان کوریون است؛ بعد از خارج شدن از این غشا، عقرب تازه متولد شده به قسمت پشت عقرب ماده می خزد، جایی که به مدت یک تا پنجاه روز در آنجا خواهد ماند؛ در طول این مدت، عقرب های جوان بی دفاع هستند و از ذخیره های غذایی بدنشان استفاده می کنند؛ درحالی که آبی که از پوست مادرشان تراوش می کند را دریافت می کنند.

 

مجرای خروج سم در عقرب های تازه متولد شده مسدود است و به مرور زمان این مجرا باز خواهد شد.

 

عقرب های جوان پوست اندازی می کنند و پوست نرم جنینی خود را می اندازند و دارای پوسته ای خواهند شد که بسیار برای زندگی مستقل آن ها کار بردی خواهد بود؛ ارتباط مادر و فرزندی اولیه برای نوزادان تازه متولد شده حتمی و الزامی است؛ بدون این ارتباط، آن ها نمی توانند با موفقیت پوست اندازی کنند و می میرند؛ معمولاً عقرب های جوان بلافاصله پس از پوست اندازی، عقرب ماده را ترک می کنند.

 

 

پوست اندازی در عقرب ها

 

مشابه بند پایان دیگر، رشد عقرب ها همراه با پوست اندازی صورت می گیرد؛ پوست اندازی عقرب ها به طور متوسط پنج بار یعنی بین 4 تا 9 بار است و قبل از رسیدن به بلوغ اتفاق می افتد.

 

تعداد دفعات پوست اندازی در برخی گونه ها متفاوت است؛ در برخی نرهای کوچک پس از چهار بار پوست اندازی بالغ می شوند و نرهای بزرگتر پس از پنج بار پوست اندازی به بلوغ می رسند؛ تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر پوست اندازی عقرب ها پس از رسیدن به بلوغ جنسی، وجود نداشته است.

 

با توجه به مطالب گفته شده، عقرب ها در هر دوره باروری می توانند عقرب های زیادی تولید کنند که این موضوع اصلاً به نفع افرادی که در خانه خود با عقرب ها مواجه هستند، نخواهند بود.

 

در فصول گرم سال که تولید مثل عقرب ها افزایش پیدا می کند، باید مواظب هجوم عقرب ها باشید و دلایل احتمالی حضور عقرب ها در خانه را از بین ببرید و در صورت مواجهه با عقرب ها می توانید از سموم حرفه ای و تخصصی ضد عقرب، برای دفع این موجودات سرسخت استفاده کنید.

سم عقرب کش پیگانیک

سم عقرب کش پیگانیک - خرید کنید


سفارش سم از طریق: