ریشه کنی عقرب ها تخصص ماست


عقرب گزیدگی در حیوانات

عقرب گزیدگی در حیوانات

اگر حیوانات خانگی ما دچار  عقرب گزیدگی شدند، چکار کنیم؟

در مناطق عقرب خیز، صاحبان حیوانات خانگی بایستی نگران نیش عقرب باشند؛ عقرب گزیدگی در حیوانات چندان دور از ذهن نیست! عقرب، یک سگ یا گربه کنجکاو را می تواند به راحتی نیش بزند.

 

خبر خوب این است که یکبار گزش عقرب، معمولاً کشنده نیست بلکه فقط یک سوزش دردناک است که طی هشت ساعت درد آن از بین می رود؛ با این وجود، اگر حیوان خانگی شما را عقرب نیش زده باشد، بهتر است سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید؛ برخی از حیوانات ممکن است واکنش های شدیدی نسبت به نیش عقرب داشته باشند.

 

عقرب ها و حیوانات خانگی

 

اگر با حیوان خانگی خود به سایر مناطق جهان سفر می کنید که حضور عقرب ها در آنجا گسترده است، باید محتاط تر باشید؛ قبل از عزیمت به سفر خود، در مورد گونه های عقرب در جنگل های گرمسیری و مقاصد مشابه اطلاعات کسب کنید، حتی بهتر است که سگ یا دیگر حیوانات خانگی را با خود به سفر نبرید.

 

عقرب ها موجوداتی شبانه هستند و فقط شب ها بیرون می آیند، آن ها ترجیح می دهند در مناطق تاریک از جمله کفش شما مخفی شوند؛ اگر در منطقه ای عقرب خیز زندگی می کنید، حتماً شب ها مراقب حیوانات خانگی خود باشید.

 

در طول روز، مواجهه با عقرب اغلب هنگامی اتفاق می افتد که سگ ها و گربه های کنجکاو زمین را حفر می کنند و لانه عقرب را خراب می کنند.

 

 

اغلب، عقرب ها روی بینی، دم یا پنجه حیوانات را نیش می زنند؛ این یک مکانیسم دفاع از خود است، زمانی که عقرب ها برای نیش زدن و دفاع از خود، دمشان را بالا می آورند حیوانات خانگی می خواهند آن را بگیرند و همین باعث می شود که عقرب به سرعت آن ها را نیش بزند.

 

نشانه هایی که حاکی از عقرب گزیدگی حیوانات شما است

 

برای بسیاری از حیوانات، نیش عقرب شبیه به نیش حشرات است که در محل نیش، منجر به ایجاد درد و تورم می شود؛ گزارش ها حاکی از آن است که این درد بسته به گونه عقرب و مقدار مقاومت حیوان متفاوت است؛ برخی از حیوانات خانگی بعد از عقرب گزیدگی در آن قسمت از بدن دچار بی حسی می شوند.

 

در بعضی موارد، صاحبان حیوانات اهلی در واقع متوجه می شوند که سگ یا گربه ی آن ها با عقرب درگیر می‌شوند و در همین هنگام گزیدگی رخ می‌دهد و حتی ممکن است که صاحب حیوان خانگی در آن لحظه، حضور نداشته باشد، اگر حیوان خانگی شما هر یک از علائم زیر را نشان می دهد، ممکن است به دلیل نیش عقرب باشد و شما باید به دامپزشک مراجعه کنید.

 

یک. درد موضعی، لیس زدن، لرزش سر، مالش بدن و غیره

 

دو. مشکل در بلع

 

سه. مشکلات تنفسی

 

چهار. مشکل در ادرار یا دفع

 

پنج. استفراغ

 

شش. رفتار غیر طبیعی

 

هفت. فشار خون بالا

 

فشار خون بالا در بعضی از حیوانات امکان پذیر است و می تواند منجر به عوارض جدی شود، اکثر حیوانات بدون مشکل بهبود می یابند، با این حال، برخی از آن ها واکنش شدیدتری خواهند داشت و علائم تخریب عصبی، مشکلات قلبی، عروقی و ریوی از خود نشان می دهند.

 

بررسی شدت نیش عقرب در حیوانات

 

طبق نتایج یک مطالعه، در صورت عقرب گزیدگی در حیوانات به ویژه سگ ها، سگ های کوچک نسبت به نژادهای سگ های بزرگتر واکنش شدیدتری دارند؛ در بیشتر موارد، سگ ها چهار ساعت بعد از گزیده شدن، از درد حاصل از آن بهبود می یابند، تا هشت ساعت پس از آن نیز ممکن است برخی از اثرات قابل مشاهده باشد.

 

در این بررسی گربه ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند، اما به نظر می رسد گربه ها واکنش های شدیدتری نسبت به سگ ها، از خود نشان می دهند؛ صاحبان حیوانات علائمی مانند: لرز، اضطراب، حرکت سریع و مداوم چشم و تغییر در تنفس را گزارش کردند.

 

به نظر می رسد این گزارش به تنهایی افسانه ای مبنی بر مصونیت گربه ها از نیش عقرب را خنثی می کند؛ نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد که احتمال دارد موارد کمتری از عقرب گزیدگی گربه گزارش شود زیرا گربه ها در صورت آسیب دیدگی تمایل بیشتری به مخفی کردن آن دارند.

 

 

اگر عقرب، حیوان خانگی شما را گزیده باشد، باید چه کار کنید؟

 

اگر می بینید یا گمان می کنید حیوان خانگی شما را عقرب گزیده است، سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید؛ اگر عقرب هنوز هم در اطراف است و شما می توانید آن را بگیرید، آن را برای شناسایی نوع زهر با خود ببرید.

 

دامپزشک به احتمال زیاد سعی خواهد کرد که محل گزش را پاک کند، زخم را تمیز کرده و یک کمپرس سرد روی آن قرار دهد، داروهای درد یا حساسیت نیز ممکن است تجویز یا توصیه شوند.

 

اگر نیش در هنگام پیاده روی یا در وضعیت مشابه رخ دهد و مراقبت های دامپزشکی فوری در دسترس نباشد، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید؛ هدف این است که سگ خود را تا حد امکان آرام کنید تا زمانی که بتوانید به یک دامپزشک مراجعه کنید.

 

می توانید محل نیش را با آب سرد بشویید و به مدت 10 دقیقه کمپرس سرد روی آن قرار دهید، ممکن است کار دشواری باشد، اما سعی کنید آن قسمت از بدن سگ که توسط عقرب گزیده شده است را بالاتر از قلب سگ نگه دارید.

 

بدون اینکه با دامپزشک صحبت کنید به حیوان خانگی، هیچ دارویی اعم از انسانی یا دامی ندهید؛ فقط دامپزشک سابقه پزشکی حیوان خانگی شما را می داند و می تواند به شما بگوید چه چیزی بی خطر است و یا به چه داروهایی نیاز دارید.

 

اگر می خواهید از سلامتی حیوان خانگی خود محافظت کنید، باید از انجام واکسیناسیون آن نیز اطمینان حاصل کنید؛ این امر نه تنها باعث می شود که سر حال تر بمانند، بلکه باعث می شود در صورت بروز عفونت یا بیماری از هزینه های گران قیمت برای بیمارستان ها یا داروها نیز پیشگیری کنید؛ با این حال، مواقعی وجود دارد که واکسن ها نمی توانند از حیوان خانگی محافظت کنند، به ویژه هنگامی که توسط سایر موجودات خطرناک، گاز گرفته شوند.

 

واکنش حیوانات به نیش عقرب

 

در برخی مناطق، عقرب ها بسیار متداول هستند؛ غلظت یا قدرت سم، بسته به گونه عقرب متفاوت است؛ بعضی از خطرناک ترین گونه های دنیا، فقط در عرض چند دقیقه می توانند یک انسان را بکشند.

 

با توجه به این موضوع، بایستی متوجه باشید که نتیجه گزش حیوان خانگی شما توسط عقرب های خطرناک چه خواهد بود؛ به طور کلی، یک حیوان خانگی نمی تواند تفاوت بین نیش عقرب و زنبور عسل را تشخیص دهد. حیوانات معمولاً بعد از عقرب گزیدگی در طی 24 ساعت بهبود می یابند. بایستی انتظار داشته باشید که حیوان خانگی شما ممکن است درد بکشد که این درد می تواند از طریق زردی مخاط یا ترشحات، از محل آسیب دیده قابل رؤیت باشد.

 

 

چه موقع حیوان خانگی خود را به دامپزشک ببرید؟

 

در مناطقی که عقرب شیوع دارد، این موجود می تواند برای حیوانات خانگی بسیار خطرناک باشد و به آن ها آسیب های جدی وارد کند.

 

اگر گمان می کنید حیوان خانگی شما توسط یک عقرب گزیده شده است، بدترین شرایط را در نظر بگیرید، نیش عقرب معمولاً دردناک است؛ با این حال، در حالی که یک حیوان می تواند ظرف 24 ساعت پس از گزش توسط عقرب نه چندان خطرناک، به طور کامل بهبود یابد، پس از گاز گرفتن توسط عقرب هایی با نیش کشنده، اوضاع حیوان خانگی شما به مرور بدتر می‌شود.

 

بنابراین، اگر علائم زیر را در حیوان خانگی خود مشاهده کردید به سرعت حیوان خانگی خود را به مراکز درمانی انتقال دهید؛ علائمی نظیر: فلج، مشکل در تنفس، تورم یا التهاب پوستی و عدم تعادل؛ چنین علائمی حدود 10 تا 15 دقیقه پس از عقرب گزیدگی آشکار می شوند و بدون درمان های پزشکی، حیوانات خانگی احتمالاً می میرند.

 

کمک های اولیه برای درمان نیش عقرب

 

در مورد گزش های ناشی از عقرب هایی که زهر نیش آن ها کشنده نیست، اقدامات اولیه ای وجود دارد که می توانید برای تسکین درد، کاهش تورم و بهبودی سریع تر انجام دهید؛ در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

 

یک - خمیر غلیظ ساخته شده از جوش شیرین و آب

 

این ترکیب یک داروی خانگی محبوب برای نیش عقرب است، که هنگام استفاده روی حیوانات آسیب دیده نیز به خوبی کار می کند؛ برای افزایش کارآیی، حتماً خمیر را روی پوست بمالید بخشی از مو را کوتاه کنید تا ضماد روی محل آسیب دیده برسد.

 

دو - حرکات سگ یا گربه خود را محدود کنید

 

هر نوع حرکتی می تواند ضربان قلب و گردش خون را افزایش دهد، که در ادامه زهر تزریق شده با سرعت بیشتری در بدن پخش می شود؛ بنابراین، حیوان خانگی خود را تشویق کنید که ساکن بماند؛ آن را درون جعبه قرار دهید تا نتواند زیاد حرکت کند.

 

سه - از محافظ های مخروطی برای حیوان خانگی خود استفاده کنید

 

حیوانات دوست دارند جراحات خود را لگد یا لیس بزنند؛ اما این امر باعث پخش شدن سریعتر سم می شود و احتمالاً باعث عفونت در آن قسمت می شود؛ با قرار دادن محافظ مخروطی بر روی گردن حیوان خانگی اجازه ندهید خود را گاز بزند یا بلیسد؛ اگر در محلی زندگی می کنید که عقرب یا حشرات سمی دیگر داشته باشد، بهتر است که همیشه محافظ مخروطی را در خانه داشته باشید.

 

قبل از اینکه حیوانات خانگی و یا خودتان دچار عوارض ناشی از حضور عقرب در خانه شوید، بهتر است از سموم قوی برای دفع عقرب استفاده کنید، سمومی که فقط برای از بین بردن عقرب تهیه شده اند و برای حیوانات خانگی شما مشکلی ایجاد نمی کنند.

 

عقرب‌گزیدگی یا زخمی شدن توسط عقرب ها ممکن است باعث ورود زهر عقرب به بدن شود. علایم عقرب‌گزیدگی می‌تواند شامل درد، تورم، التهاب، تهوع، استفراغ، گیجی، تعداد ضربان قلب زیاد، درد عضلانی، و در موارد شدیدتر ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی شود.

در صورت عقرب‌گزیدگی، اقدامات اولیه و اورژانسی برای درمان و کاهش علائم مهم است. در این زمینه:

  1. تماس با اورژانس: در صورت عقرب‌گزیدگی، فوراً با تیم اورژانس تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید.

  2. خنثی‌سازی منطقه زخم: زخم را با آب و صابون خنثی‌سازی کنید. از استفاده از یخ یا گرما در منطقه زخم پرهیز کنید.

  3. اعمال فشار: در صورت امکان، فشار روی منطقه زخم را با یک باند یا بند پلاستیکی کاهش دهید. این کار ممکن است باعث محدود کردن جریان چرخش سم در خون شود.

  4. احضار اطلاعات: تا زمانی که منتظر کمک پزشکی هستید، اطلاعاتی در مورد عقرب، مانند رنگ، اندازه، یا نوع آن را یادداشت کنید. این اطلاعات ممکن است به پزشک در تشخیص و تدابیر درمانی کمک کند 

 

سم عقرب کش پیگانیک

سم عقرب کش پیگانیک - خرید کنید


سفارش سم از طریق: