ریشه کنی عقرب ها تخصص ماست


نیش عقرب در کودکان

بررسی علائم نیش عقرب در کودکان

بررسی علائم نیش عقرب در کودکان

نیش عقرب یا عقرب گزیدگی بیشتر در کودکان خردسال و افراد مسن خطرناک است و می تواند موجب عوارض جدی و حتی مرگ گردد. تجربه نیش خوردن توسط عقرب می تواند دردناک باشد اما به ندرت زندگی ما را با خطر مواجه می کند. با این وجود قضیه در مورد کودکان خردسال و افراد مسن فرق می کند، این افراد در صورت گزیده شدن توسط عقرب دچار عوارض بسیار جدی و خطرناکی می شوند.

 

نیش تمام عقرب ها برای کودکان خطرناک است؟

 

در ایالات متحده،عقرب بارک یا عقرب پوست درختی (عمدتاً در صحرای جنوب غربی این کشور یافت می شود) تنها گونه موجود از عقربهای سمی است که با سم قوی خود می تواند موجب بروز علائم شدید در فرد گردد.

جالب است بدانید که از 1500 گونه عقربی که در سرتاسر جهان یافت شده اند، تنها نیش حدود 30 گونه از آنها به اندازه ای خطرناک است که می تواند موجب مرگ ما شود. اما مشکل این است که سالانه بیش از یک میلیون عقرب گزیدگی رخ می دهد. این آمار بالای عقرب گزیدگی در مناطقی که دسترسی به خدمات درمانی محدود و سخت است خطر مرگ را به شدت بالا می برد و آن را به یک مشکل جدی در بخش بهداشت عمومی تبدیل می کند.

نیش عقرب معمولاً در افراد بالغی که سالم هستند نیاز به درمان خاصی ندارد و خود به خود خوب میگردد، اما در کودکان خردسال عقرب گزیدگی می تواند باعث بروز عوارض بسیار خطرناکی شود که در ادامه به آن می پردازیم.

 

علائم عقرب گزیدگی

 

در محل عقرب گزیدگی می توان علائم و نشانه های زیر را مشاهده نمود:

  • درد (گاهی بسیار شدید است)
  • بی حسی و گزگز
  • ورم خفیف
  • گرمی موضعی (افزایش دما)

 

جدا از علائم موجود در محل ورود زهر، عوارض سیستمیک یا گسترده نیش عقرب می تواند موجب ایجاد شرایط حاد بخصوص در کودکان شود که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:

 

  • تنگی نفس
  • انقباضات ماهیچه ای یا به خود پیچیدن کودک
  • حرکات غیرمعمول سر، گردن و چشم
  • ریزش آب دهان
  • تعریق
  • تهوع و استفراغ
  • بالا رفتن فشار خون (هایپرتنشن)
  • تند شدن ضربان قلب (تاکی کاردی)
  • بی قراری، تحریک پذیری یا گریه ای که نمی توان آن را آرام کرد (در کودکان)

نکته بسیار مهم دیگر این است که نیش عقرب در برخی از افرادی که سابقه عقرب گزیدگی دارند می تواند موجب واکنش های آلرژیک گردد. درست شبیه به وضعیتی که در اثر نیش سایر حشرات (مثل نیش زنبور وحشی و زنبور عسل) ایجاد می گردد. گاهی واکنش‌های ایجاد شده در اثر نیش‌ دوباره عقرب به حدی شدید است که موجب بروز وضعیتی بسیار خطرناک به نام شوک آنافیلاکسی می شود. علائم و نشانه‌ها در این موارد مشابه علائم شوک آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبور است و شامل کهیر، مشکلات تنفسی و حالت تهوع و استفراغ می باشد.

 

در چه صورتی حتما باید به پزشک مراجعه نمود

 

  • کودکان بسیار حساس هستند و در صورت گزیده شدن توسط عقرب نیاز به درمان دارویی فوری دارند.
  • در صورتی که بعد از نیش عقرب علائم ظاهر شدهدر فرد بسیار شدید و حاد باشد.

 

علل

 

چیزی که به عنوان عقرب گزیدگی معروف است در واقع خطر سم موجود در دم عقرب است. عقرب در هنگام  نیش زدن زهر یا سم خود را به بدن قربانی تزریق می کند. این زهر حاوی ترکیب پیچیده ای از سموم می باشد که بر سیستم عصبی ما تاثیر می گذارد (نوروتوکسین).

 

در زیست شناسی عقرب ها جزء بندپایان محسوب می گردند. آن ها از خویشاوندان حشرات، عنکبوت ها و سخت پوستان هستند. طول بدن عقرب های پوست درختی حدود 2 اینچ (5 سانتی متر) است. از لحاظ ساختار ظاهری همه عقرب ها هشت پا و یک جفت دست شبیه دست خرچنگ و یک دم دارند که به سمت بالا خم شده است. عقرب ها موجوداتی شبزی هستند. این موجودات تهاجمی نیستند و به سادگی نیش نمی زنند مگر اینکه تحریک شوند یا مورد حمله قرار گیرند.

 

عوامل خطرساز

 

وجود برخی ازشرایط می تواند احتمال عقرب گزیدگی را بالا ببرد از جمله:

  • زندگی در جایی که زیستگاه طبیعی عقرب ها است. در ایالات متحده، عقرب ها عمدتاً در نواحی صحرایی واقع در جنوب غربی این کشور یافت می شوند (آریزونا، نیومکزیکو و بخش هایی از کالیفرنیا). مکزیک، شمال آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و هند مهمترین زیستگاه طبیعی عقربها هستند.

  • کارکردن، پیاده روی یا اتراق در جایی که عقرب ها زندگی می کنند. عقرب‌های بارک بیشتر زیر صخره‌ها، کنده‌ و پوست درختان زندگی می‌کنند، به همین دلیل نام عقرب بارک (عقرب پوست درختی) روی آن گذاشته شده است. این سبک زندگی عقربها باعث میگردد غالبا زمانی که در خارج از منزل کار می کنید یا مشغول پیاده روی و یا اتراق در طبیعت هستید با عقرب مواجه شوید.

 

  • سفر به مکانهایی که به طور طبیعی عقرب های زیادی دارد. نقاط خاصی از جهان هستند که در صورت سفر به آنجا احتمال مواجه شدن با عقرب های خطرناک و سمی بیشتر میگردد. از طرف دیگر عقرب ها می توانند در لباسها، چمدانها، ظروف و … پنهان شوند در نتیجه مسافران هنگام بازگشت از این مناطق ممکن است تعدادی از آنها را ناخواسته با خود به خانه ببرند.

 

عوارض نیش عقرب

 

افراد مسن و کودکان خردسالاگر پس از نیش عقرب سمی مورد درمان قرار نگیرند به احتمال زیاد جان خود را از دست می دهند. در این حالت علت مرگ معمولاً نارسایی قلبی یا تنفسی است که چند ساعت پس از نیش عقرب بروز می کند. به طورکلی در ایالات متحده مرگ و میر ناشی از نیش عقرب بسیار کم است.

هر چند نادر است اما واکنش آلرژیک شدید یا همان شوک آنافیلاکسی از عوارض احتمالی و خطر آفرینی است که می تواند در پی عقرب گزیدگی ایجاد شود.

سم عقرب کش پیگانیک

سم عقرب کش پیگانیک - خرید کنید


سفارش سم از طریق: